I lange tider fantes det bare en type Land Rover. I 1970 kom Range Rover og utvidet det produsenten hadde å by på, og i 1989 kom Discovery. Land Rover Discovery er kjent som en mellomklasseluksus SUV. Da produksjonen av denne bilen begynte, hadde bilen tre dører. Grunnen til dette var for å skille den fra Range Rover samt for å spare utviklingskostnader. Denne var en revolusjon sammenlignet med den klassiske Land Rover.
Den nye Discovery var som en slags Range Rover-light; den var både luksuriøs og hadde gode offroadegenskaper. Per i dag finnes det fem generasjoner av denne bilen, og den har bare blitt mer og mer luksuriøs. Luksusfaktoren bryter veldig med det vi tradisjonelt har forbundet med Land Rover. I femte generasjon er det dessuten et helt nytt design. I tredje og fjerde generasjon hadde vi med noen kantete og bastante biler å gjøre, mens i femte generasjon er linjene sporty og en god del mykere.
I tillegg er den nye varianten flere hundre kilo lettere. Det er hardere konkurranse på markedet i dag enn noensinne, og femte generasjons Discovery klarer seg fint sammenlignet med de mange andre million-SUVene som finnes i dag. Tross alle forandringene fra tidligere generasjoner har vi fremdeles med en Land Rover å gjøre. All Terrain-systemet er selvfølgelig til stede, så det skal en god del til for å kjøre seg fast med denne. Samtidig er dette en ganske stor bil. Den er to meter i bredden og nesten fem meter lang. Er du på skogsbilvei eller i annet ulendt terreng, er det litt som skal til for at du klarer å komme deg ut.
En favoritt blant mange
Når du er ute og kjører på landevei med en femte generasjons Discovery, vil du også legge merke til størrelsen. Den lange fjæringsveien gir den rette komforten, samtidig som du må regne med gynging og krenging. Er du på motorvei er det en sann fryd å kjøre Discovery, takket være god støydemping og en motor som er sterk nok til å gi det rette overskuddet. Kjører du Discovery på glatt vei og har snøen midt imot, er det lett å føle seg uovervinnelig når du sitter høyt oppe.
Discovery 5 er den mest påkostede og eksklusive modellen siden den første ble lansert i 1989. Innvendig ser den ut som en Range Rover, og den er en drømmebil for de som ønsker seg sju seter. Det er god plass i bilen, og du får fort en godfølelse av å sitte bak rattet (eller for den saks skyld i et av de seks andre setene). Bilen er ikke billig, men det er nå en gang slik at kvalitet koster. Med et kompetent og avansert firehjulstrekksystem vil nok de fleste kjøpere la vær å sette denne bilen altfor mye på prøve.
Land Rover har virkelig tenkt nytt med denne modellen, selv om en del puritanere kanskje synes det har gått litt langt. Samtidig er det nok av oss som er begeistret for Discovery 5, og som lurer på hva Land Rover vil finne på i fremtiden.