Det britiske bilmerket Land Rover er spesielt blant annet fordi alle bilene deres har firehjulstrekk. Den første bilen så dagens lys i 1948, og ble laget for skog- og jordbruk. Måten Land Roveren var konstruert på viste tydelig inspirasjon fra den amerikanske krigsjeepen, bortsett fra at karosseriet var laget av aluminium. Dette nye kjøretøyet skulle vise seg å bli populært. Grunnen til at det ble brukt aluminium, var på grunn av stålrasjoneringen etter andre verdenskrig.
De første Land Rovers, som senere skulle bli kjent som Series 1, var kjent som biler som kunne gjøre en traktors jobb. Det var slik bilene ble markedsført også; de skulle kunne være både personbiler og trekkvogner for plog. Land Rover ble likevel ikke noen erstatning for traktoren, men solgte likevel godt. Det var på et motorshow i Amsterdam at bilen først ble lansert, og den ble en større suksess enn antatt. Det hjalp på interessen at britiske bønder kunne kjøpet kjøretøyet momsfritt, i tillegg hadde bilen en likefram og enkel konstruksjon som gjorde det mulig å vedlikeholde bilen langt fra verkstedet.
Med tiden skulle salget stige jevnt, og utover på 60-tallet begynte Rover å eksperimentere med det robuste hjulopphenget under et bilkarosseri. Dette la grunnlaget for Range Rover, som skulle komme noen år senere. Først i 1970 kom Range Roveren, og denne var en litt mer luksuriøs bil. Både Range Rover og Land Rover skulle bli svært lønnsomme for Rover å produsere. Siden den gang har det ballet på seg, og i dag kan vi glede oss over veldig mange forskjellige utgaver av Land Rover.
Eid av BMW
Mellom 1994 og 2000 var Rover eid av tyske BMW, som senere skulle selge Land Rover separat fra Rover. Det var dessuten på 90-tallet at Land Rover i større grad ble et merke for det vide markedet. Både Discovery og etter hvert Freelander ble bygget, ikke bare for å være nyttekjøretøy, men også personbiler. I tillegg var disse billigere enn Range Rover, som har blitt dyrere, etterhvert som mer luksuriøse modeller ble produsert. Først i 1989 kom Discovery, og var et alternativ til de japanske firehjulstrekkerne som hadde begynt å gjøre furore i Storbritannia.
Discovery, som ble laget under prosjektet Project Jay, tok i bruk mye av teknologien fra Range Rover. Denne ble godt tatt imot på markedet, og sikret at Land Rover fikk et bedre tak på det videre markedet. Freelander kom i 1998 som et svar på de kompakte firehjulstrekkerne fra Japan, deriblant Toyota RAV4 og Honda CRV. Freelander ble også raskt en suksess. Nye modeller har gjennom tidene klart å matche kvaliteten til utenlandske suksessmodeller på en meget god måte. Som et bilmerke som både fokuserer på å lage nyttekjøretøy og personbiler, er Land Rover verdsatt blant svært mange.
Range Rover Sport
Det har blitt vanlig å bruke Land Rover i militæret, i tillegg er oppdagelsesreisende begeistret for merket. I dag eies Land Rover av Ford, sammen med flere andre kjente merker. I skrivende stund er Range Rover Sport den siste modellen av Land Rover, og dette er en SUV fra 2004. Denne er bygget på Discovery 3-plattformen, også kalt T3. Modellen har blant annet automatisk låsing, krysskoblet fjæringssystem som er elektronisk styrt, krengningsstabilisering (Dynamic Response), reduksjonskasse og sekstrinns automatkasse.
Sammenligner vi Range Rover Sport med den første modellen fra 1948, blir det tydelig at utviklingen har vært svært omfattende.